III miejsce w Wojewódzkim Konkursie „Edukacja regionalna w szkole”
W roku szkolnym 2017/18 uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16 w Studzienicach po raz kolejny wzięli udział w Wojewódzkim Konkursie - Edukacja regionalna w szkole „Proszę Was, pozostańcie wierni temu dziedzictwu...” Jan Paweł II. Celem konkursu było pogłębianie więzi z regionem jego młodych mieszkańców i kształcenie poczucia odpowiedzialności za pielęgnowanie tradycji i popularyzację dorobku poprzednich pokoleń.
W pierwszym etapie szkoła musiała spełnić minimum trzy z siedmiu kryteriów w każdym z czterech wymienionych obszarów (sposób realizacji edukacji regionalnej szkole, baza szkoły, współpraca ze środowiskiem, działania popularyzujące szkołę, dzielnicę, miasto lub region). Po zakwalifikowaniu się do drugiego etapu zostało przygotowane sprawozdanie wraz z prezentacją, potwierdzającą realizację edukacji regionalnej w szkole (m.in. opis programów, innowacji, spotkań ze świadkami historii, wycieczek regionalnych). Pod koniec marca bieżącego roku nasza szkoła została zakwalifikowana do trzeciego etapu. Kolejnym zadaniem była realizacja projektu z kręgu tematycznego „Na tropie lokalnej tajemnicy” (np. historycznej, geograficznej, przyrodniczej, biograficznej).
Kilka miesięcy wcześniej siódmoklasiści wzięli udział w innym konkursie wojewódzkim wiedzy o Śląsku „Silesia incognita”. Młodzi pasjonaci historii przekonali pozostałych członków grupy projektowej do realizacji projektu poświęconego pomnikowi z pszczyńskiego rynku, którego historia była niezwykle ciekawa. Pomnik był poświęcony Ślązakom walczącym w wojnie prusko-francuskiej, a następnie kolejno Józefowi Piłsudskiemu, Adolfowi Hitlerowi oraz Armii Czerwonej. Był on świadkiem niezwykle ważnych wydarzeń dla historii naszego regionu, w tym m.in. przyłączenia ziemi pszczyńskiej do Polski czy marszu śmierci.
W ramach realizowanego projektu uczniowie odwiedzili Archiwum Państwowe w Katowicach - Oddział w Pszczynie, Stajnie Książęce w Pszczynie, Rynek w Pszczynie, Bank Spółdzielczy (dawny Bank Ludowy w Pszczynie - miejsca, gdzie mieszkał i pracował również jako dyrektor Stanisław Krzyżowski – komendant POW Górnego Śląska i powstaniec śląski) oraz Cmentarz Żołnierzy Radzieckich. W trakcie wyjazdu uczniowie spotkali się w Stajniach Książęcych z panią Agnieszką Modrzejewską - autorką książki „Losy pomnika z pszczyńskiego rynku”. Podczas spaceru po rynku uczniowie przeprowadzili sondę wśród napotkanych mieszkańców, pytając o pomnik i jego historię. Odwiedzili również lodziarnię, o której we wspomnianej sondzie wspominali mieszkańcy (tam bowiem znajdowało się zdjęcie, na którym widniał pomnik pozostający w świadomości mieszkańców Pszczyny).
Młodzi pasjonaci historii nawiązali również kontakt z mieszkającym w Stanach Zjednoczonych Panem Marianem Krzyżowskim – wnukiem Stanisława Krzyżowskiego. Podczas wideokonferencji uczniowie mieli okazję poznać potomka powstańca śląskiego, bliskiego współpracownika Wojciecha Korfantego.
Powstały również inne pomysły, które zostały zrealizowane w kolejnym tygodniu, w tym m.in warsztaty pisania neogotykiem czy wystawa dawnych fotografii. Projekt został podsumowany podczas zorganizowanego „Wieczoru z historią”. Dwójka uczniów z klasy VII Maciej Serwa oraz Mikołaj Otręba przygotowali niezwykle interesującą prezentację multimedialną: „Gdyby pomnik potrafił mówić…”, która została przedstawiona podczas wieczoru. Ponadto uczniowie spróbowali swoich sił w grze obrazkowo – słownej „Memory”. Wzięli również udział w quizie historycznym przygotowanym w aplikacji Kahoot. Na koniec utrwalali wiedzę i poznane pojęcia, nazwiska i miejsca na specjalnie przygotowanych magicznych kwadratach oraz wykonali komiksy, z pomnikiem w roli głównej. Wszystkie działania zostały zaprezentowane w postaci specjalnego wydania gazety.
7 czerwca nasza grupa projektowa wzięła udział w finale konkursu w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w Koszęcinie. Zespół zaprezentował scenkę „Kocham Cię Pszczyno” oraz piosenkę „Do bytomskich strzelców”, przy akompaniamencie pani Joanny Gryz. W przygotowanie uczniów do tego zadania ogrom czasu i poświecenia włożyła pani Katarzyna Pławecka. To nie jedyne zadania, z którymi zmierzyli się uczniowie. Czekały na nich jeszcze potyczki historyczne. Podczas gry terenowej zmierzyli się z zadaniami dotyczącymi historii oraz tajemnic gmachu Sejmu Śląskiego (obecny budynek Urzędu Marszałkowskiego oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach). Nasza drużyna w składzie: Natalia Goleniowska, Zuzanna Janosz, Karolina Pławecka, Kola Masny, Jarek Makówka oraz Mikołaj Otręba zajęła III miejsce. Serdecznie gratulujemy.
Przeczytaj relację na stronie Kuratorium Oswiaty w Katowicach
[ACh-R]