Nauka poprzez zabawę - wystawa EUGENIUSZ w naszej szkole
Na zakończenie tygodnia pełnego wrażeń i nowych doświadczeń związanych z wizytą 20 nauczycieli z 5 europejskich szkół w naszej szkole, przybyłych w ramach programu Erasmus+, zorganizowana została dla uczniów i przedszkolaków Wystawa EUGENIUSZ przygotowana przez Centrum Nauki i Zabawy. Jest to wystawa edukacyjna, której celem jest nauka przez zabawę i składają się na nią różne strefy i różnorodne urządzenia edukacyjne. W tym dniu nasza sala gimnastyczna stała się swego rodzaju sttrefą naukowych zabaw, gdzie uczniowie mogli eksperymentować, uruchamiać i sprawdzać, jak działają eksponaty i z radością poznawać tajniki nauki.
Drugą niespodzianką była lekcja chemii i fizyki na żywo, podczas której nasza salka korekcyjna zamieniła się w pracownię licznych pokazów fizyczno-chemicznych, w które w bezpieczny sposób byli włączani uczniowie. Nie tylko więc mogli się przyglądać, lecz z dużym zainteresowaniem pomagali dolewać, mieszać, wsypywać itd, obserwując efekty tych dzialań.
Oto jak poprzez zabawę poznawaliśmy świat nauki i przyrody:
Rower - elektrownia
Dzięki własnej pracy mięśni zasilaliśmy różne rodzaje żarówek: halogenową, energooszczędną, ledową, żarową.
Telegraf akustyczny, czyli głuchy telefon bez prądu
Dowiedzieliśmy się, jak powstał pierwszy telefon i jak rozchodzi się dźwięk. Przekazywaliśmy sekretne wiadomości i zobaczyliśmy, że można się komunikować bez prądu!
Kołyska Newtona
Odchylaliśmy jedną z kul i puszczaliśmy. Następnie obserwowaliśmy sytuację, jeżeli odchylone i puszczone zostały dwie kule. Co się działo? Kiedy jedna z kul została odchylona i puszczona, jej uderzenie powodowało, że po przeciwnej stronie odskoczyła tylko jedna kula. Taka sama sytuacja powstała, jeżeli zostały puszczone dwie kule i w efekcie z drugiego końca odskoczyły również dwie kule. Dlaczego tak się dzieje?
Pisanie lustrzane
Bądź jak Leonardo da Vinci i zmierz się z prawdziwym wyzwaniem!
Uczyliśmy się pisania lustrzanego – to była świetna zabawa! Przekonaliśmy się, że to wcale nie takie proste!
Mam tylko głowę, czyli wielka iluzja optyczna!
Weszli do środka, a osoba stojąca naprzeciwko uległą złudzeniu optycznemu!
Kogo widzisz?
To moja czy twoja część ciała? Jedna osoba stałą z jednej strony urządzenia, a druga osoba stała naprzeciwko. Złudzenie optyczne polegało na tym, że widzieliśmy część siebie oraz część tej drugiej osoby - ulegliśmy złudzeniu optycznemu.
Lustrzane zwierciadła
Poprzez odpowiednie ustawienie luster widzieliśmy siebie w zwielokrotnieniu!
Koło optyczne „Krater”
Przyglądaliśmy się obrazkowi na tarczy. Obracając tarczą, zmieniając prędkość wirowania, wpatrując się dłużej w środek tarczy, zobaczyliśmy obraz trójwymiarowy!
Kalejdoskop
Włożywszy głowę do środka urządzenia, zobaczyliśmy obraz, który powstał w wyniku wielokrotnych odbić światła.
Elektryczny labirynt to ćwiczenie refleksu i cierpliwości
Jak przejść labirynt, by nie dotknąć prętów?
Wielka dmuchawa
Czy piłka może lewitować? Sprawdzaliśmy to sami, obracając dmuchawą.
Skrzynie zmysłu dotyku
to urządzenie pozwalało na test naszego zmysłu dotyku. Zadaniem uczestnika było włożenie ręki do przegródek, w których ukryte są różne przedmioty.
[HN, HK]