Europejski Dzień Logopedy
W niedzielę 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzono Europejski Dzień Logopedy. Z tej okazji w szkole odbyły się profilaktyczne zajęcia logopedyczne. Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób prawidłowo oddychać. Prawidłowy tor oddychania (przez nos) wpływa na właściwy rozwój całej twarzy. Podczas przechodzenia przez nos powietrze jest oczyszczane, ogrzewane oraz nawilżane. Bardzo ważne jest, by dziecko oddychało przez nos zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy przez sen (oddech dziecka podczas snu powinien być spokojny i cichy). Natomiast nieprawidłowy tor oddechowy (oddychanie przez usta) prowadzi do częstych zmian próchnicowych i infekcji górnych dróg oddechowych (wdychane powietrze nie jest oczyszczane ani ogrzewane). Przyczynia się to w dużej mierze do powstawania wad wymowy – stale otwarte usta doprowadzają do hipotonii (obniżenia napięcia mięśniowego) zarówno warg, jak i policzków. Z kolei brak równowagi w funkcjonowaniu mięśni języka, policzków i warg doprowadza do obniżenia pozycji języka z jego położenia fizjologicznego (przy podniebieniu). Osłabione w ten sposób mięśnie języka utrudniają jego pionizację w czasie kształtowania się mowy dziecka, a co za tym idzie – nabycie prawidłowej artykulacji wielu głosek, szczególnie sz, ż, cz, dż, l oraz r. Stale otwarta buzia oraz nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka powoduje nadmierne wysuwanie języka do przodu, a to z kolei prowadzi do powstania seplenienia międzyzębowego (język wsuwa się między zęby, jest spłaszczony. Wada może dotyczyć jednego lub trzech szeregów głosek: s, z, c, dz; sz, ż, cz, dż oraz ś, ź, ć, dź). Taka interdentalna wymowa może obejmować nawet głoski: t, d, n, l, r. Uczniowie podczas zajęć wykonywali ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową. Percepcja słuchowa to zdolność wyodrębniania, identyfikowania oraz różnicowania dźwięków mowy. Jest to jedna z podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w czynność pisania i czytania. Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia tych umiejętności. Fundamentalnym warunkiem prawidłowego rozwoju spostrzeżeń słuchowych jest anatomicznie nieuszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator słuchowy. Następnie dzieci wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych, w tym: ruchy precyzyjne narządów mowy oraz ćwiczenia naprzemienne. Sprawność aparatu artykulacyjnego jest niezwykle ważna dla wyrazistości wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego oraz żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Dla poprawnego artykułowania dźwięków mowy konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego. Na zakończenie dzieci musiały wykazać się koncentracją uwagi podczas ćwiczenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej. Serdecznie dziękuję wszystkim uczniom za aktywny udział w zajęciach.
[KU]